W3DS and WTS

Standard

ต้องปั่น paper สำหรับเรื่อง Geoinforum 2008 ก็เลยต้องทำการค้นคว้าหาข้อมูลสักนิดเลย ได้รู้ถึงความแตกต่างของ draft standards จาก OGC
คือ

W3DS [Web 3D Service] และ WTS [Web Terrain Service]

เอานิยามไปก่อนแล้วกัน

W3DS  = The Web 3D Service is a portrayal service for
three-dimensional geodata, delivering graphical elements from a given
geographical area. In contrast to the OGC Web Mapping service (WMS) and the OGC
Web terrain service (WTS) 3D scene graphs are produced. These scene graphs will
be rendered by the client and can interactively be explored by the user. The
W3DS merges different types (layers) of 3D data in one scene graph.

WTS = A Web Terrain Service (WTS) produces views of georeferenced data. We define a “view” as a visual representation of geodata; a view is not the data itself. These views are generally rendered in a pictorial format such as Portable Network Graphics (PNG), Graphics Interchange Format (GIF) or Joint Photographic Expert Group (JPEG) format.

สรุปคือ W3DS นั้น ได้ output เป็นแบบ VRML หรือ SVG ที่ให้ user สามารถเปลี่ยนมุมมองได้อย่างอิสระ

แต่ะ WTS คือ snapshot ภาพ 3D render นั้นเอง

Powered by ScribeFire.